čtvrtek 25. prosince 2014

Domácí vánočka



Letos jsem se rozhodla upéct domácí vánočku. Vydala jsem se na net hledat ten nejlepší recept a narazila na Veroniku a její Z ghetta blog. Recept její babičky vypadal dobře a její vánočka taky, tak jsem se do toho pustila :) Já jsem využila domácí pekárnu, která mi těsto zamíchala a v ní i nakynulo.Díky za recept!

Domácí vánočka

500g polohrubé mouky 
230 ml mléka
5g soli
90 g másla
85 g cukru moučka
1 žloutek
citronová kúra
sáček sušeného droždí
mandle 
žloutek na potření
Nejdřív si vyndáme z ledničky máslo a vajíčko, které se rozklepne, bílek uložte do ledničky a žloutek nechte venku ať se přizpůsobí pokojové teplotě. Odvážíme si 500g polohrubé mouky z čehož polovinu, 250g, smícháme se sáčkem sušeného droždí. Zbylou polovinu mouky zatím odložíme stranou. Do menšího hrnce dáme mléko, cukr, máslo nakrájené na malé kostičky a sůl. Pomalu zahříváme na malém plameni, aby bylo mléko na dotek teplé ale ne horké. Máslo by mělo být povolené ale ne úplně roztopené. K mouce s droždím pomalu přiléváme mléčnou směs a zlehka mícháme. Přidejte žloutek a metlou na šlehání míchejte. Do těsta teď můžete přidat plátky mandlí a cokoliv, co chcete ve vánočce mít. Nějaké plátky si nechte i na posypání vánočky. 

V téhle fázi jsem směs nalila do domácí pekárny a zapnula program na těsto. Pekárna začala míchat a já jsem pomalu dosypávala zbytek mouky, který jsem si předtím odložila. Sledujte konzistenci těsta, nemělo by být příliš suché, pokud ano, dolijte trochu mléka.Na konci jsem do těsta dala i citrónovou kůru asi z půlky citronu. Pekárna míchala asi 20 minut, potom v ní těsto hodinu kynulo. Po vykynutí jsem těsto ještě ručně propracovala.

Z těsta jsem si udělala velkou kouli, kterou jsem potom rozdělila na další kuličky:  4 velké, 3 střední a 2 malé.Na youtube jsem si našla video, které mi moc pomohlo, které vás povede krok za krokem k upletení vánočky z 9 pramenů! Koukněte na něj tady. Jednotlivé copy jsem k sobě pojila bílkem a šlo to dobře. Na konci jsem vánočku potřela žloutkem smíchaným s vodou a posypala zbylými plátky mandlí.  Do vánočky jsem zapíchala špejle asi 5 nahoru a další 4 po obou stranách, aby se vánočka nerozjela. Pekla jsem na 190C asi prvních 15 minut, pak jsem snížila na 160C a pekla dalších 20 minut. Určitě to ale hlídejte, každá trouba peče jinak. A je to... Byla moc dobrá, všem chutnala :)   





Žádné komentáře: